Dato og tid er ons 28. okt 2020 08:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked

Geografisk sted: Vesthimmerland
Jeg begynder at tro, at sådan nogle smørenipler uden sekskant må være skabt af en ingeniør, som var meget vred på traktormekanikere. :wink:

Hvordan skifter man sådan en smørenippel.?

Er den hamret i ligesom et søm.?
Så kunne jeg måske bruge en knibtang eller et koben til demontagen. Men det er så "genialt", at den sidder midt under traktoren, og er beskyttet i en undersænkning, så ingen af de to værktøjer kan komme til.

Geografisk sted: 7183 Randbøl
Hej Jakob
Du skal bruge en dorn med et passende hul i midten, det skal være så dybt at dornen trykker på ansatsen på niplen. De er billigere og der skal ikke laves gevind.
Venlig hilsen Kristian

ksa skrev:
Du skal bruge en dorn med et passende hul i midten, det skal være så dybt at dornen trykker på ansatsen på niplen. De er billigere og der skal ikke laves gevind.

Ok, tak for dit svar.
Det forstår jeg godt.
Så ved jeg også, at der ikke er noget gevind, som jeg skal tage hensyn til, når jeg piller den gamle af.

Men hvordan gør jeg det.?
Jeg kan mærke, at jeg er på vej til at svare ingeniøren igen med hammer, mejsel og evt. boremaskine. Men øj, hvor bliver det da bare brutalt og primitivt. :wink:

Hvis jeg er så heldig, at jeg får den af og hullet kan bruges til M6 gevind, så vil jeg bestemt ikke montere sådan en "nittenippel" igen.
Det virker da også lidt ekstra drilsk, at det eneste sted på traktoren, hvor den type nippel er benyttet, er et sted, hvor det ikke er til at komme til den med andet end en topnøgle.

Site Admin

bare lad den sidde, den er vel tæt... og sæt en ny med gevind i ved siden af.

Vedhæftet fil:
Nittenippel.JPG
Nittenippel.JPG [ 65.94 KiB | Vist 2431 gange ]

Hammer og dorn og nogle små dask på nippelhovedet fra alle verdenshjørner, så gik den løs, og jeg kunne efterfølgende trække den hel ud med en stor papegøjetang.
Hullet var ca. 4,5 mm, og det borede jeg op til 5 mm og skar M6 gevind til den nye nippel, endda uden at gevindtappen knækkede.
Så alt ialt gik det faktisk mere heldigt, end jeg havde turdet håbe på. :)

Geografisk sted: 7183 Randbøl
Hej igen Jakob
Jeg må lige skrive igen da jeg blev helt ung igen, ved tanken om alle de nipler jeg bankede i Thyregod roeoptagere i 60erne.
Sikke en masse bøvl bøvl jeg har skabt.
Godt jeg forlod branchen i 1969.
Du havde valgt den helt rigtige måde til udtagning og at skifte til gevind er godt.
Glædelig jul og godt nytår fra Kristian

ksa skrev:
Jeg må lige skrive igen da jeg blev helt ung igen, ved tanken om alle de nipler jeg bankede i Thyregod roeoptagere i 60erne.
Sikke en masse bøvl bøvl jeg har skabt.
Godt jeg forlod branchen i 1969.
Du havde valgt den helt rigtige måde til udtagning og at skifte til gevind er godt.
Glædelig jul og godt nytår fra Kristian

Tak ILM.
Ja, du har da vist godt nok været en bandit i dine unge dage. ;)
Til gengæld har din viden om nittenipler været en hjælp for mig.

Der kan jo også siges både for og imod.
Du nævnte prisen, og det inkluderer også risikoen for at knække en gevindtap, som man ikke kan pille ud igen.
Når man senere retter det til gevind uden at skille det hele ad, så er der også risiko for at der kommer spåner ind i lejet, og det er jo heller ikke ønskeligt.
Jeg brugte en spiraltap for at få spånerne ud, men den knækker til gengæld nemmere.
Og efter jeg opdagede, at nittenipler heller ikke er så slemme endda at afmontere, så ville jeg måske have monteret nittenipler igen, hvis jeg havde haft dem og dornen på lager.
Det ændrer dog ikke på, at jeg har det godt med, at der nu er monteret M6 nipler, som er ligetil at skifte ligesom alle de andre på traktoren.
Jeg går lidt op i, at smøreniplerne skal være tip top, fordi jeg har opdaget, at det gør det nemmere at smøre, og jeg husker bedre dem alle. De to under traktoren glemmer jeg i hvert fald aldrig nu. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]