Kære Gumme,
Det er korrekt at der er visse moderne olier - og brændstoffer - der kan skade delene i gamle motorer. Men det er også rigtigt at der er langt, langt flere historier i omløb om disse ting end der er dækning for.
Der kan være tale om 1) at de selvrensende olier opløser skidt og koks der sidder i en gammel motor og udfylder spillerum m.v. Herved bliver spillerummene større, og motoren vil måske tabe kompression eller begynde at klapre. Men så er det ikke oliens 'skyld', for motoren VAR jo slidt.
Eller 2) at de moderne olier eller brændstoffer opløser eller skader kunststofdele (plastik, gummi, bakelit osv.) i gamle motorer. Der var en drabelig artikel i seneste nummer af Klassisk Bil & MC om emnet. Jeg tror ikke på det halve af det der stod, men NOGET kan der nok være om snakken. Det viser dine erfaringer jo også.
Jeg vil dog gerne lige spørge om I er sikre på at O-ringe og simmerringe var i orden før I hældte den nye olie på? Den slags er det ofte umuligt at vide noget sikkert om. Hvis en ekspert har udtalt at ringenes forfald skyldes olien, vil jeg gerne høre hans forklaring om beviserne. IKKE fordi jeg tror at jeg er klogere end ham, men fordi det er Satans vanskeligt at bevise den slags ting, og hvis han har beviser, ville jeg meget gerne blive klogere af at høre på dem.
Når vi taler om en Fergusonmotor, er der efter min bedste overbevisning ikke noget som helst at være bange for, undtagen måske hvis der er monteret gammel eller meget billig bensinslange af gummi med stof uden om.
Inde i motoren er der så få kunststofdele at jeg ikke kan tro det kan få nogen betydning. Der er vistnok simmerringe for enderne af krumtappen, men de kan jo være skiftet i tidens løb. Og moderne gummidele kan sagtens tåle moderne olie.
Med hensyn til Fergusonens bagende, er der tale om så grov og groft dimensioneret mekanik at jeg tror den kan køre på næsten hvilket som helst smøremiddel uden at tage skade - bare det som nævnt er tyndt nok. Alene det at Ferguson anbefaler motorolie, selv om der i motorolie er adskillige tilsætningsstoffer der hverken hører hjemme i gearkasser eller hydraulikanlæg, tyder da kraftigt på at bagenden er ukritisk med smøremiddel. Som nævnt ovenfor, bør det ideelle smøremiddel være en tyk hydraulikolie, med sværelse som motorolie SAE 40 (bemærk at der er forskellige SAE-numre for motorolie og gearolie - og måske også for hydraulikolie).
Bagtøjsolien skal være tynd af hensyn til hydraulikken. Jeg vil tro at det bliver svært at få redskaberne ned igen hvis olien er for tyk, og det kan sikkert også overbelaste pumpen.
Klassiske olier kan stadig købes flere steder, bl.a. hos Penrite
www.penrite.com (der er/var en forhandler på Fyn) og hos Castrol
www.vantage.dk. Men priserne er derefter, og 38 liter olie er jo en solid udskrivning.
Jeg nyder meget at dele erfaringer med andre, og jeg synes det er meget spændende at læse om andres erfaringer her i forumet. Det er lidt kedeligt at der er nogle få der ikke bryder sig om det, men det er nok mest synd for dem selv.
hilsen Jesper