Dato og tid er fre 13. dec 2019 01:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: olie mf35

Geografisk sted: klovborg
hej jeg skal have noget nyt olie på min 35 "guldfugl" det er både motor og bagtøj. Hvad skal jeg bruge? jeg har fået afvide at jeg skal bruge det samme til både motor og bagtøj.Og hvor er det billigest da det jop er 38L jeg skal bruge.. håber der er nogen der kan hjælpe!!!!

Titel:

Geografisk sted:          
Kære Jes,

Hvordan har maskinen det med at holde olietrykket når den er varm? Hvis den har det godt, er billig motorolie OK, f.eks. 15W-40. Hvis olietrykket er lavt med varm motor, kan du bruge en dyr motorolie, men det er ikke sikkert det hjælper.

Olien til bagtøjet kan være næsten hvad som helst, bare det ikke er tyk olie - gearolie er alt for tyk. Grunden til at det skal være tynd olie er at den også bruges i hydraulikken. Det bedste vil være hydraulikolie af samme tykkelse som almindelig motorolie, men motorolie er som regel væsentlig billigere.

Det bliver imidlertid altid dyrt at skifte 30 liter olie. Jeg ville begynde med at tappe bagtøjsolien af og se på den - og så hælde den tilbage igen hvis ikke den så alt for farlig ud.

Se også her:
http://dvtk.dk/phpbb2/viewtopic.php?t=87
http://dvtk.dk/phpbb2/viewtopic.php?t=182
http://dvtk.dk/phpbb2/viewtopic.php?t=1669

hilsen Jesper

Titel:

ja men den olien skal skiftes den er helt hvid og jeg har frontlæsser på så jeg bruger hydrauliken. jeg har købt nye pakninger til gear stangen så der ikke kommer mere vand i den

Titel:

motoren går fint der er godt olietryk på den så jeg skal bare købe 38L 15/40 olie og hælde på

Titel:

Geografisk sted: sydsjælland
Aldi eller LIDL er nok billigst med olie

Titel:

Geografisk sted:          
Kære Jes,

Ja, det er godt at skifte olien hvis den er hvid eller grå. Det betyder at der er vand i. Efterhånden som der kommer mere vand i, bliver olien tykkere og tykkere (kaldet cylindermayonnaise), og dens smøreevne bliver nedsat. Jeg har engang kogt 3 liter vand ud af 6 l motorolie, men jeg gør det aldrig mere. Olien blev god nok, men sikke dog et svineri!

Når du nu øder ny olie på mekanikken, så gør ordentlig rent i gearkasse & bagtøj før du hælder den nye olie på. Tag nogle dæksler af, så du kan komme ind og søbe bundslammet op, og skrub evt. bunden med dieselolie og børste. Jeg har ikke selv prøvet, og jeg ved ikke hvor langt man kan få armene ind, men der er vist en beskrivelse her i forumet et sted.

15W/40 er fint til både motor og bagende. Den slags olie fandtes ikke da Fergusonen blev lavet, så der findes ikke specifikationer fra fabrikken på moderne olie.

God fornøjelse - glem ikke at købe håndrens!

hilsen Jesper

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Bevtoft - Sønderjylland
Hej Jesper.

Jeg har en gang været udsat for at skulle skaffe olie til et veteran motor fly. Og når man taler om fly, så er det ikke noget med at `vi prøver sku lige´ metode, så jeg jagtede olie producenter i et halvt år før jeg opgav. Jeg magtede ikke at finde en så `ringe` olie i normal handel i dag, som producenten af motoren anbefalede. Det endte med at koste en renovering af motoren fordi der åbenbart var nogen selrensende virkning i den olie vi fandt frem til, så at samtlige o- ringe og simi ringe trak sig eller blev stive.
Derfor syntes jeg dette forum er rigtig godt hvis nogen deler erfaringer med andre eller kan anbefale et eller andet, specielt hvis de har taget chancer med nye produkter eller lignende.

Gumme

Titel:

Geografisk sted:          
Kære Gumme,

Det er korrekt at der er visse moderne olier - og brændstoffer - der kan skade delene i gamle motorer. Men det er også rigtigt at der er langt, langt flere historier i omløb om disse ting end der er dækning for.

Der kan være tale om 1) at de selvrensende olier opløser skidt og koks der sidder i en gammel motor og udfylder spillerum m.v. Herved bliver spillerummene større, og motoren vil måske tabe kompression eller begynde at klapre. Men så er det ikke oliens 'skyld', for motoren VAR jo slidt.

Eller 2) at de moderne olier eller brændstoffer opløser eller skader kunststofdele (plastik, gummi, bakelit osv.) i gamle motorer. Der var en drabelig artikel i seneste nummer af Klassisk Bil & MC om emnet. Jeg tror ikke på det halve af det der stod, men NOGET kan der nok være om snakken. Det viser dine erfaringer jo også.

Jeg vil dog gerne lige spørge om I er sikre på at O-ringe og simmerringe var i orden før I hældte den nye olie på? Den slags er det ofte umuligt at vide noget sikkert om. Hvis en ekspert har udtalt at ringenes forfald skyldes olien, vil jeg gerne høre hans forklaring om beviserne. IKKE fordi jeg tror at jeg er klogere end ham, men fordi det er Satans vanskeligt at bevise den slags ting, og hvis han har beviser, ville jeg meget gerne blive klogere af at høre på dem.

Når vi taler om en Fergusonmotor, er der efter min bedste overbevisning ikke noget som helst at være bange for, undtagen måske hvis der er monteret gammel eller meget billig bensinslange af gummi med stof uden om.

Inde i motoren er der så få kunststofdele at jeg ikke kan tro det kan få nogen betydning. Der er vistnok simmerringe for enderne af krumtappen, men de kan jo være skiftet i tidens løb. Og moderne gummidele kan sagtens tåle moderne olie.

Med hensyn til Fergusonens bagende, er der tale om så grov og groft dimensioneret mekanik at jeg tror den kan køre på næsten hvilket som helst smøremiddel uden at tage skade - bare det som nævnt er tyndt nok. Alene det at Ferguson anbefaler motorolie, selv om der i motorolie er adskillige tilsætningsstoffer der hverken hører hjemme i gearkasser eller hydraulikanlæg, tyder da kraftigt på at bagenden er ukritisk med smøremiddel. Som nævnt ovenfor, bør det ideelle smøremiddel være en tyk hydraulikolie, med sværelse som motorolie SAE 40 (bemærk at der er forskellige SAE-numre for motorolie og gearolie - og måske også for hydraulikolie).

Bagtøjsolien skal være tynd af hensyn til hydraulikken. Jeg vil tro at det bliver svært at få redskaberne ned igen hvis olien er for tyk, og det kan sikkert også overbelaste pumpen.

Klassiske olier kan stadig købes flere steder, bl.a. hos Penrite www.penrite.com (der er/var en forhandler på Fyn) og hos Castrol www.vantage.dk. Men priserne er derefter, og 38 liter olie er jo en solid udskrivning.

Jeg nyder meget at dele erfaringer med andre, og jeg synes det er meget spændende at læse om andres erfaringer her i forumet. Det er lidt kedeligt at der er nogle få der ikke bryder sig om det, men det er nok mest synd for dem selv.

hilsen Jesper

Titel:

På min gamle Nimbus bruger jeg Q 8 ren sae 30 olie og det går fint, jeg er sikker på at den også kan bruges i en grå både på motor og bagtøj. Q8 var billigst ved 60 liter tromle. Købte det gemmen en landmand der købte sin olie hos Q 8

Titel:

Geografisk sted: nordkronegaard-strynø
du køber bare den billigeste olie,jem og fix var også en mulighed,så har du også råd til at skifte en gang ekstra på motoren,som jesper skriver så husk at rense sumpen især i motor,der er nok 2 cm slam i bundkar

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Bevtoft - Sønderjylland
Hej Jesper

Du har fulstændig ret, det er oså min erfaring, og lærdom fra diverse skoler og kurser, men jeg gad ikke lige at skrive det så udpenslende.
Jeg takker Lars Larsen for hans erfaring med jem og fix`s olie. Det vil jeg da overveje til næste olieskift.
Og til Søren. Uanset hvad der står på dunken af Q8 30W så ER der selvrensende aditiver i. Det var der ihvertfald i 1998 da jeg kom galt af sted. Det var Porche cylindre som har tusindvis af små huller ind i cylinder vægen, som skal samle koks og slagger fra forbrændingen og virke som en oliesvamp. I manualen for motoren stod der klart at olien IKKE måtte ha` selvrensende aditiver i, så da jeg klagede min nød til motorfabrikken ( Stark Stamo ) over den manglende kompression og oliespild spurgte de som det første hvilken olie jeg havde anvendt. Q8 var på deres positiv liste, det vil sige = omsætning. 4 cylindre, 4 stempler, to simiringe, 4l duckhams senere så kørte den igen. Min point er, lige som Lars, jeg tror det er svært at komme galt af sted med olien på de gamle traktorer, men det er ikke ligemeget. Billig olie og så skift lidt oftere tror jeg er en god løsning.

Det eneste jeg har skiftet på min traktor er PTO pakdåsen. PTO`en har aldrig været brugt. Den blev utæt to måneder efter jeg skiftede olie på bagtøjet. Den gamle var sådan noget brunt plastik agtig hårdt noget. Den ny var sort blød gummi agtig. Jeg tolker det som at den gamle ( højest sansynlig den orginale ) ikke kunne tåle den ny olie.

Gumme

Titel:

Jeg har set 15/40 i aldi idag til 25kr literen. Duchhams er en rigtig god olie. Jeg har prøvet på flere ældre motorer med olie forbrug og det hjælper,så nu tror jeg på det. Nogle nimbus folk vil kun kører Castrol.
Saab folk kun Mobil mon ikke det vigtigste er at der er olie på.
mvh Søren

Titel:

4,5 liter duckhams i bilka til under 200kr

Titel:

Geografisk sted: Randers
Harald Nyborg har somme tider 4 L Esso 15w-40 til 79 kr! Det har jeg brugt til min, og det lader til at fungere udmærket. Den er godt nok begyndt at "grise" lidt ved håndtaget til PTO'en, men jeg tror bare det skyldes at der nu er nok olie på (jeg fyldte 28 L oveni det gamle, da jeg lige havde købt den).

MVH Thomas

Titel:

Geografisk sted:          
Kære Gumme,

Tak for en interessant beretning.

Når gummidele bliver stive og skøre eller krymper, og derved bliver utætte, er det efter al sandsynlighed en proces der vil tage lang tid - meget lang tid - adskillige år, formodentlig. Jeg kan ikke forestille mig at en gummidel kan blive ødelagt af en forkert slags olie på kort tid.

Der er jo ikke tale om at gummidelen bliver udsat for større mængder af et skadeligt stof, som når man f.eks. lægger en gummidel beregnet til olie ned i bensin, og ser på hvordan den klarer det. Der er tale om at en moderne olie har tilsatte stoffer i meget små mængder, der ikke fandtes i gamle olietyper, og disse tilsætningsstoffer kan påvirke gummiet.

Hvis man opdager at en gammel gummidel begynder at lække olie efter skift til en moderne olietype, er det langt mest sandsynligt at den ville være begyndt at lække, også selv om olien ikke var blevet skiftet, simpelt hen på grund af ælde. Den gummi man lavede i gamle dage, når jo ikke den moderne til sokkeholderne, hvad holdbarhed angår. Jeg ville være yderst varsom med at dømme en moderne olie på dette grundlag.

Det næstmest sandsynlige er at den nye olie har en anden kapillarvirkning (overfladespænding m.v.) end den gamle olie, og derfor kan sive igennem sprækker som den gamle olie ikke kunne komme igennem.

At din flyvemaskinemotor skulle have skiftet stempler og cylindre, undrer mig noget - man må dog gå ud fra at disse dele er beregnet til moderne olietyper når de kommer fra Porsche. Og en simmerring er vel en simmerring, hvadenten den sidder i en flyvemaskine eller en bil. Men jeg er nok ikke klogere end motorfabrikken hvad den motor angår.

Hvis din gamle PTO-simmerring sad på en 50 år gammel veterantraktor, vil jeg som nævnt tro den er død af alderdom. Nu kan vi nok ikke vide hvor stiv den var, før du skiftede olien, men at den skulle blive stiv på to måneder, har jeg meget svært ved at tro.

hilsen Jesper

Titel:

Geografisk sted: nordkronegaard-strynø
jeg giver jesper ret,de gamle simmerringe er død en naturlig død

Titel:

jeg takker for de mange svar og nu vil jeg så prøve at hælde 15/40 esso fra haral nyborg på.Hvis den så skulle blive udtæt så må jeg jo købe nogen nye pakninger.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]