Dato og tid er tirs 7. apr 2020 08:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Admin

Hej.

Har fået en utæt brændstofpumpe. Det er ved regulerings armen.

er der nogen som har et diagram over pumpen eller kan fortælle mig hvad der sker når jeg adskiller det hele.
Er lidt bange for at begynde at flå det fra hinanden. og hvad jeg skal have fat i af stumper.

Senest rettet af timkenneth søn 18. aug 2019 06:25, rettet i alt 1 gang.

Geografisk sted: 9380 Vestbjerg
Du kan roligt tage topdækslet af, der er ikke noget som springer ud i luften. Der er en forbindelse inde under låget der skal kroges af, så løft lidt forsigtigt i låget indtil du kan se hvordan du kroger den af.
Du kommer ikke ind til det følsomme mekanik bare ved at tage topdækslet af. Jeg har selv haft topdækslet af, det var for at skifte pakningen under topdækslet.
En ny O-ring kan måske gøre det, men jeg tror du kan få et lille rep.sæt med O-ring og en bøsning, måske endda med ny aksel også. Det er nemlig et meget typisk problem på CAV pumperne.

Geografisk sted: Vesthimmerland
Lidt afhængigt af, hvor slidt den er, og om den er mage til (det tør jeg ikke love, men det kan være, at du kan be- eller afkræfte det senere), så har vi måske næsten et traktortip til det problem:
http://svtk.dk/TraktorTips/David_Brown/DB996_Braendstofpumpe_Utaet_startpk2016/

Kilde- og kommentartråd:
http://www.jenskroman.dk/phpbb2/viewtopic.php?f=25&t=4660

Husk, at O-ringen skal være beregnet til dieselolie.! :-)

Site Admin

jeg vælger at købe et rep kit.
Har ikke kunne finde løse o-ringe i tommes mål samtidig med de skal kunne klare diesel.

får det skilt forsigtigt ad og tager lidt billeder undervejs.

Leverandør og pris på rep kittet, og hvor meget er der med.?

O-ringe burde kunne findes på et dieselværksted. Men det er så lige med at finde et dieselværksted. ;-)
Måske dette indlæg kan hjælpe, men jeg ved stadig ikke, om det er helt den samme pumpe:
http://www.jenskroman.dk/phpbb2/viewtopic.php?p=29509&sid=e8500d1367df24fc79e637a5b1b3312a&sid=4114d65f5478907db74666e33dc4561b#p29509
Det lyder godt, at du tager billeder. Hvordan får du dem indsat så store.?

Site Admin

tror jeg vælger et sæt købt gennem dengamletraktor, skal lige være sikker på hvor det stammer fra. o-ringe og pakninger skal være iorden!

ved ikke lige hvorfor jeg kan sætte så store billeder ind, måske grundet admin status.

Geografisk sted: vestjyland
timkenneth skrev:
tror jeg vælger et sæt købt gennem dengamletraktor, skal lige være sikker på hvor det stammer fra. o-ringe og pakninger skal være iorden!

ved ikke lige hvorfor jeg kan sætte så store billeder ind, måske grundet admin status.

ellers har du ikke langt ud til Stadil Maskinforretning :mrgreen:

Bukh 403 - Bukh 554- Bukh Juno - BM 425 - IH 414 -Plove Skjold-2x12 -Skjold- 2x14" -Fraugde 1x14"

Vil du frem så BUKH

"admin status" er nok noget kroman giver til dem, der ikke kan finde ud af den normale procedure for indsætning af billeder. ;-)

Jeg gætter på, at der bliver mere brug for et nyt dæksel end et komplet pakningssæt til pumpen.
Hvis du mærker på reguleringsarmen er den så slidt flak.?
En ny o-ring vil nok kunne gøre det for en tid, men det kan selvfølgelig godt være for slemt.

timkenneth

Hvad hedder traktoren egentlig.?

Hvis du finder det ønskede pakningssæt, så må du meget gerne lægge præcise mål på o-ringen ind, så jeg kan tjekke, om den er mage til den, jeg foreslår i den anden tråd.
De to pumpedæksler ser meget ens ud for mig, men derfor kan der godt være forskel. Imidlertid, hvis de er ens, må det være OK at vide og senere oplyse i traktortippet, at løsningen kan bruges til begge traktorer. En dieselmekaniker kan måske bidrage med en hel liste traktorer engang. :-)

Hvor ofte, der er brug for det, ved jeg ikke.
Alder har betydning. Måske kan der også være noget med vibrationer, som slider, det tør jeg ikke helt sige.
Ellers er det nok mest til folk, der har fået gasreguleringen for at bruge den.
På det punkt er jeg lidt slem, men jeg kunne alligevel ikke undgå at smile, da jeg hørte ham her på videoen læsse møg:

David Brown 996 4WD on Dung Spreading
https://www.youtube.com/watch?v=Y3s89hJVsf0

Jeg synes nok, at han gasser lige vel muntert for kameraet, og han får nok meget hurtigt brug for en ny o-ring til sit pumpedæksel. ;-)

Site Admin

mht udnødig brug af gasreguleringen er jeg også storslem. jeg "mellem gasser" konstant. der kan være en pointe i det bliver slidt før, men traktor er fra 72 (MF 135), så tror nu bare det er alm slid. 8500 timer, hvor de fleste af timerne er kørt som kommune traktor, har nok sat sine spor. græsklipper om sommeren og snerydning om vinteren.

jeg kigger på det når jeg får fat på stumperne

min far er gammel traktormekaniker og udlært i MF, han siger den o-ring ved regulatoren har han skiftet en del gange på de CAV pumper, og når jeg elelrs har været ude til pløjestævne eller andet har jeg også lagt mærke til lidt utæthed der ved flere af MF¨erne

Site Admin

nagstrup skrev:
timkenneth skrev:

tror lige jeg må have fat i Mogens :D
Skal også have en lydpotte med og lidt andet, så han må finde en skarp pris, hehe.

Geografisk sted: vestjyland
timkenneth skrev:
nagstrup skrev:
timkenneth skrev:

tror lige jeg må have fat i Mogens :D
Skal også have en lydpotte med og lidt andet, så han må finde en skarp pris, hehe.

Ja mon ikke Grene har det

Bukh 403 - Bukh 554- Bukh Juno - BM 425 - IH 414 -Plove Skjold-2x12 -Skjold- 2x14" -Fraugde 1x14"

Vil du frem så BUKH

timkenneth

Hvor mange O-ringe skulle du bruge.?

Jeg blev lidt overrasket, da jeg på en MF'er for nylig fandt to O-ringe på hver aksel og altså skulle bruge 4 stk ialt til renoveringen. Men dem, jeg havde købt hjem i løs vægt, så heldigvis ud til at passe perfekt.

Site Admin

købte som sagt kittet, og kan ikke huske hvor mange af dem der blev skiftet. det var ret tydeligt hvor den var utæt da dækslet kom af, så skiftede kun der.

Ja, det er en god fornemmelse at have et helt kit i baghånden, før man skiller det ad. Det er jeg også nået frem til.

Da jeg indtastede det originale MF reservedelsnummer til et kit hos sparex, fik jeg anbefalet dette:

Citat:

Er det samme kit, du omtaler.?

Hæng mig ikke op på tal, men det er jo ikke en særlig billig løsning og lidt at skyde gråspurve med kanoner, når man køber et helt kit med 30 dele, hvoraf man kun skal bruge de fem billigste dele for at løse problemet.
Så jeg var glad for o-ringe og pakninger fra brdr holst, fordi jeg derved beholdt mit kit komplet urørt til en anden god gang. :-)

Jeg ved ikke, om jeg har været uheldig eller er for slem til at pumpe speederen, men skal jeg lave statistik på mine få traktorer, så er det et almindeligt problem, som på ca. 15 år må forventes at ramme ca. halvdelen af de ældre dieselmotorer. Og jo mere slidt pasningen er, jo kortere tid vil en ny O-ring kunne holde tæt.
Hvis det er første gang, vil jeg også gerne anbefale, at man skifter O-ringe ved både speeder- og stopaksel. Jeg gjorde det kun på speederakslen på min DB'er, men året efter blev den også utæt ved stopakslen, og så var det helt forfra igen.

Site Admin

https://dengamletraktor.dk/index.php?ro ... ct_id=1707
mener kun jeg gav 150 for den dengang, synes det var ok. når fruen tager i bilka kommer der sq altid en bon med hjem på min. 1500!
var af den tanke at jeg ikke vidste hvad der var galt, og måske endte ud med at måtte have pumpen af, tog jeg kittet.

slør kan også være en faktor som smadre o ringen.

timkenneth skrev:

Fint, at du skriver præcist, hvad du har valgt at købe, så andre kan overveje samme mulighed.
Den pris på et helt rep kit bliver vist ikke nem at stikke. Godt gået. :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]