Dato og tid er tirs 18. feb 2020 00:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked

Geografisk sted: Vesthimmerland
Jeg har en David Brown 996, hvor bremsen i højre side er gået i stykker.

Det begyndte med, at den pludseligt blokerede, så traktoren vendte på tværs af vejen, og jeg måtte bruge spær for at køre derfra.
Den er nu løsnet så meget i justeringen, at den er fri igen, og jeg går ud fra, at det er belægningen på den ene bakke, som er faldet af og gået i klemme ved den anden bakke.

Men strengt taget aner jeg ikke, hvordan den ser ud indvendigt, så hvis jeg kan få nogle gode tips til reparationen, så vil jeg blive meget glad.

På forhånd tak.

Vedhæftede filer:
DSC00305.JPG
DSC00305.JPG [ 164.97 KiB | Vist 5130 gange ]

Geografisk sted:          
Kære Jakob,

Du kan grangiveligvis købe en fin papirkopi af instruktionsbog og værkstedshåndbog hos www.traktorbogen.dk . Ring gerne til Peter for at få råd om hvad der står i hver af bøgerne.

hilsen Jesper

Jesper Bering skrev:
Du kan grangiveligvis købe en fin papirkopi af instruktionsbog og værkstedshåndbog hos http://www.traktorbogen.dk . Ring gerne til Peter for at få råd om hvad der står i hver af bøgerne.

Mange tak for tippet, men det vil jo være billigere, hvis nogen her har en bog i forvejen og kan fortælle, hvad der står i den.
Det er nok også sjovere at drive alle mine medskribenter til vanvid med dosmerspørgsmål. ;)
Nej, jeg ved godt, at det måske ikke er noget at spøge med, men er det virkelig nødvendigt med en hel bog for at skifte 1 sæt bremsebakker.?

Nu kom baghjulet af. Billedet er taget forfra og nedefra i højre side.

Jeg har tænkt mig at tappe olien af baggearet ved bundproppen, før jeg adskiller de to blokke ved flangeboltene.

Men er det egentlig nødvendigt at tappe olien af..?

Og hvad med hydraulik- og gearolien ( samme sump ) i centerblokken, skal den tappes af..?

Jeg forestiller mig, at bremsebakken kører tørt, som på en bil, men det er måske ikke tilfældet..?
Der falder måske 6 fjedre og 12 plader ned på gulvet, når jeg fjerner flangeboltene..?

Vedhæftede filer:
DSC00324.JPG
DSC00324.JPG [ 105.77 KiB | Vist 5130 gange ]

Geografisk sted: Ullerslev ved Nakskov, Lolland
HEj
Nu kender jeg ikke 996eren, men på min 880 ligner det lidt din. På 880 skal pedalen til spær være trykket ned når det bremseværk i højre side skal adskilles, og den skal holdes nede, da der ellers er et eller andet inde i gearkassen der kan falde ned i bunden, og så er der pludselig meget mere arbejde i det, ellers skal flangeboltene vel bare af, og så skal hele slutdrevet lirkes af. Det burde ikke være nødvendigt at tappe olie af. Inde under burde der så dukke en bremsetromle frem, som så skal af.
Ellers vil jeg anbefale dig at ofre de kroner og få fat i manualen hos Peter´s traktorbøger, har selv købt brugermanual og rep. manual til min 880, og siderne er ikke hvide mere :wink:

DB880CS 1963 12-speed.
Det lykkes forhåbentlig en dag...

at få den renoveret :-)

birkla skrev:
HEj
Nu kender jeg ikke 996eren, men på min 880 ligner det lidt din. På 880 skal pedalen til spær være trykket ned når det bremseværk i højre side skal adskilles, og den skal holdes nede, da der ellers er et eller andet inde i gearkassen der kan falde ned i bunden, og så er der pludselig meget mere arbejde i det, ellers skal flangeboltene vel bare af, og så skal hele slutdrevet lirkes af. Det burde ikke være nødvendigt at tappe olie af. Inde under burde der så dukke en bremsetromle frem, som så skal af.
Ellers vil jeg anbefale dig at ofre de kroner og få fat i manualen hos Peter´s traktorbøger, har selv købt brugermanual og rep. manual til min 880, og siderne er ikke hvide mere :wink:

Mange tak for dine tips. :)

Jeg havde luret tricket om at låse spærpedalen i en anden tråd. Skruetvingehåndtaget øverst til højre i billede 2 har netop den funktion.
Jeg ved ikke, om det er nødvendigt på min model, men jeg satser på, at det hjælper og i hvert fald ikke gør skade.

Som du kan se på billedet fulgte både trommel og en lang aksel med ud, da jeg tog hjulgearet af ved flangen.
Det gik fint, uden at aftappe olie.

Og bingo, så er der fri adgang til bremsebakkerne. :)

( Hvordan det vil gå med at samle det igen, vides ikke endnu.
EDIT: Men skulle jeg gøre det igen, så ville jeg ikke trække akslen længere ud end allerhøjest nødvendigt.)

Vedhæftede filer:
DSC00325.JPG
DSC00325.JPG [ 100.22 KiB | Vist 5130 gange ]

Senest rettet af Jakob ons 9. feb 2011 14:49, rettet i alt 2 gange.

Men hvad med diagnosen..?

Jeg troede, at det var belægningen fra den ene bakke, som var faldet af og gået i klemme, men det ser ikke ud til at være tilfældet.

Hvad kan så være årsagen til, at bremsen blokerede og ikke ville slippe igen..?

Fjedrene ser umiddelbart ok ud, og der er ikke meget rust.

Vedhæftede filer:
DSC00329.JPG
DSC00329.JPG [ 98.96 KiB | Vist 5130 gange ]

Geografisk sted: 8300
Hej Jakob.

Hvordan kan det være at du er så sikker på at det er bremsen der blokerer hjulet?

Det kunne vel strengt taget godt være en fejl i differentialet eller slutdrevet - f.eks et leje der er kørt varmt og har sat sig?

Vh Jari

1972 Massey Ferguson 148 diesel - Totalrestaureret

Har du noget du skal nå?
-Så lad Ford'en stå

Spar tid og møje - lad FERGUSON pløje!

briggs skrev:
Hvordan kan det være at du er så sikker på at det er bremsen der blokerer hjulet?

Det kunne vel strengt taget godt være en fejl i differentialet eller slutdrevet - f.eks et leje der er kørt varmt og har sat sig?

Det tror jeg ikke, for det hjalp at løsne bremsen.
Men der må nu være knyst med hydraulikken, for cylinderen står fast, og højrepedalen er hård.

Jeg har lukket for bakkerne igen, fordi jeg mener, at de er frikendt.
Men jeg dummede mig måske med den lange aksel, jeg trak helt ud af bagtøjet. Hullet så meget simpelt ud, og akslen lod til at gå pænt i igen. Men det er jo ingen garanti. :oops:

Når jeg ser i reservedelskataloget, så får jeg kold sved på panden ved tanken om alle de ting, der kan være faldet ned i gearkassen, da jeg trak den lange aksel ud.
http://www1.caseih.com/northamerica/PartsService/Pages/search.aspx
https://webparts.pvassociates.net/cnh/webparts/main.php
model 996
1/76 - 12/80
Gearbox
Differential

Derfor har jeg nu købt to bøger i håb om at komme det nærmere:
*DAVID BROWN 996 DB 996/1-R-GB DAVID BROWN 996 SELECTAMATIC TRAKTOR PARTS LIST 1/76-12/80 (11070001- ) 313
*DAVID BROWN 996 DB 880/996-V-DK DAVID BROWN 880-885-990-995-996 HVID MODEL VÆRKSTEDSBOG DK 563

I værkstedsbogen har jeg fundet en beskrivelse af, hvorledes hjuludvekslingen afmonteres, og det ser heldigvis ikke ud til, at jeg har forbrudt mig imod reglerne ved at trække akslen helt ud.
Derimod sidder der to pakdåser i hullet, og de må godt skiftes, når akslen alligevel er ude.
( EDIT: Se evt. denne tråd ang. udskiftning af pakdåser: http://www.dvtk.dk/phpbb2/viewtopic.php?f=25&t=4298 )
Låsen på spærpedalen skal kun undlades, hvis gearkassen skal skilles ad.
Jeg kan ikke få øje på, at beskrivelsen begrænses til en bestemt model, så jeg går ud fra, at den gælder alle de modeller, som bogen omhandler dvs. 880-885-990-995-996 HVID MODEL
Samme procedure for begge sider. Flangebolte kan spændes 10,5 kgm.

Nærmere kan jeg ikke komme det nu, og at følge forumtips er selvfølgelig altid på eget ansvar.
Jeg skal nok vende tilbage og fortæller om det, hvis der alligevel mod forventning er faldet noget ned og gået i klemme.
Før jeg afslutter, hæver jeg hele bagenden på traktoren og forsøger, om jeg kan få spær og differentiale til at virke ved at dreje hjulene med hænderne, og virker det, så må det vel være godt.?
Jeg har endnu ikke fjernet skruetvingen på spæret.

Men jeg kan kun anbefale, at man grundigt undersøger mekanikken og evt. hydraulikken ned til bremsen, før man begynder at lukke op ind til bremsebakkerne.

Det kan være ganske dumt og spildt arbejde at gøre det omvendt, som jeg gjorde.

Den hydrauliske bremse ( 996 1/76-12/80 ) ved jeg heller ikke helt, hvordan jeg skal gribe an.
Bremsecylinderen ser ud til at være låst, og pedalen er hård.
model 996
1/76 - 12/80
Breake
Hydraulik

Fejlen ligger måske mest sandsynligt i bremsecylinderen nede ved hjulet.?

Jeg må nok prøve at løsne luftskruen på bremsecylinderen og se, om der kommer olie ud, og om jeg så kan flytte med stemplet, og kan jeg ikke, så skal den smides væk, og der skal købes en ny bremsecylinder.?

EDIT: På det vedhæftede billede ses slavebremsecylinderen. Stempelstangen er afrundet i enden og beregnet til at trykke på stemplet, som er skålformet i toppen.

Vedhæftede filer:
Bremsecylinder-slave.JPG
Bremsecylinder-slave.JPG [ 162.41 KiB | Vist 5130 gange ]

Senest rettet af Jakob tors 19. apr 2012 12:14, rettet i alt 2 gange.

Stemplet i slavebremsecylinderen havde sat sig hårdt fast i yderstillingen.
Først da jeg anbragte cylinderen i skruestikken med en dorn i klemme og spændte til, gav stemplet efter med et brag, så der stod en oliesky op under loftet.
Men efter en del rensning og stempelmassage lykkedes det mig efterhånden at få stemplet til glide nemt igen over hele slaglængden.

Så jeg slap for at købe en ny bremsecylinder:
Bremsecylinder ( slave ) :
996
1976+
hydraulic
K950557 CYLINDER SLAVE CYLINDER - Girling 73067020

Og den gamle cylinder er endda så tæt, at jeg også kan vente med at købe et reparationssæt som dette:

http://agrilineproducts.com/partscatalogue/david_brown_996.html

Repair Kit Brake & Clutch Slave Cylinder £20.00

Traktoren er nu samlet, testet og prøvekørt, og alt ser ud til at virke igen, så jeg siger hermed mange tak for hjælpen. :)

PS: Ved utæt pakdåse og til mere fordybelse:
http://www.jenskroman.dk/phpbb2/viewtopic.php?f=25&t=4298

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]