Dato og tid er tirs 7. apr 2020 09:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: ons 14. aug 2013 10:48 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1342
Geografisk sted: Vesthimmerland
Min DB996 går rigtig godt og pænt i motoren.
Men den er lidt træg til at starte, når vejret er koldt, og den ryger lidt og blæser en del gas ud af ånderøret.
Motoren har i følge traktormeteret kørt ca. 6.000 timer.

Jeg kører kun få timer om året, men jeg er glad for traktoren og vil gerne holde den god i mange år endnu.

Jeg går derfor nu som katten om den varme grød og er så småt begyndt at forberede en renovering af motoren.
Måske skal det ikke være den helt store tur, men nærmere en lettere renovering, som tjekker op på de mest kritiske steder.

Det vil nok primært sige ventiler, ventilstyr og stempelringe.


Lyder det som en fornuftig plan.?



Det er især stempelringene, som bekymrer mig.
Hvis en ring bliver meget slidt og knækker, så kan den lave nogle drabelige ridser i cylinderen, og motoren er ikke med løse foringer, så det bliver nok dyrt at få den boret ud. Nogen, der ved, hvad det koster.?
Det er måske også en dårlig idé at skifte stempel uden at bore cylinderen ud, fordi de gamle dele er slidt sammen.?




Vedhæftet fil:
DB996-motor-H.JPG
DB996-motor-H.JPG [ 163.19 KiB | Vist 12380 gange ]


Vedhæftet fil:
DB996-motor-V.JPG
DB996-motor-V.JPG [ 165.2 KiB | Vist 12380 gange ]


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 14. aug 2013 22:17 
Offline

Tilmeldt: søn 4. aug 2013 11:04
Indlæg: 71
Geografisk sted: Tæt på Østervrå
Adskild motor og se på foringer, er de slidt så få motor boret op til 0,20
og sæt nye stempler i. Hvis du sætter nye stempelringe i gl. motor går der lang tid før den bliver slidt til ved dit brug. Du kan få motor boret på
stedet uden blok skal afmonteres. Husk at give bolte på plejllejer låse-
væske når du samler traktor :wink:


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 6. jul 2014 17:38 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1342
Geografisk sted: Vesthimmerland
Min nevø har nu taget DB996 under kærlig behandling. Vi var egentlig nået frem til, at vi helst ville nøjes med at hone lidt og skifte stempelringe, men efter vi har åbnet for herlighederne, er vi begyndt søge svar på nogle spørgsmål.

Må man slibe ventilsæderne på gammeldags vis med en sugekop og noget slibepasta.?
Hvor slemme skal ventilerne se ud, før de bør skiftes, og nytter det, hvis man ikke samtidigt renoverer ventilsæder.?

Vedhæftet fil:
DB996-plejlrivning.jpg
DB996-plejlrivning.jpg [ 56.13 KiB | Vist 12078 gange ]


Hvordan fjerner man bedst og nemmest rivningsgnatter på en plejllejeaksel.?


Vedhæftet fil:
DB996-skjulte-krumtaplejer.jpg
DB996-skjulte-krumtaplejer.jpg [ 63.34 KiB | Vist 12078 gange ]


En rivning på de to yderste plejllejer, tyder det på for ringe olieforsyning, fordi det er et af de steder, der har længst vej til oliepumpen.?

Får krumptaplejerne bedre olieforsyning end plejllejerne.?
Kan man skifte de yderste krumtaplejer uden først at løfte blokken ud.?




Og flere spørgsmål følger sikkert, før dagen er omme.



Vedhæftet fil:
stempelringstang.jpg
stempelringstang.jpg [ 63.2 KiB | Vist 12078 gange ]


Men det er da i hvert fald en tjekket stempelringstang. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 6. jul 2014 22:18 
Offline

Tilmeldt: søn 4. aug 2013 11:04
Indlæg: 71
Geografisk sted: Tæt på Østervrå
Vi må jo tage spørgsmål som de kommer, godt vi er på banen igen :mrgreen:
Olie til plejllejer går i gennem hovedlejer så de bliver smurt sidst
Du skal have motor af for at skifte hovedlejer, er du i tvivl kan du afmontere det
midterste og se hvordan det ser ud, husk låsevæske når du spænder igen.
Du kan polere krumtap med fin smeredlære
Du kan starte med at se om ventiler er utæt fyld benzin i huller og se om de er holder tæt.
Hvis de er utæt skal du have dem slebet, når man sliber ventiler, holder man
øje med med om ventil bliver skarp i kant så skal den nemmelig udskiftes.
Husk stumper til en englænder er altid rimelig i pris
Mvh Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 6. jul 2014 22:23 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1342
Geografisk sted: Vesthimmerland
Vedhæftet fil:
DB996-stempel-riv.jpg
DB996-stempel-riv.jpg [ 64.43 KiB | Vist 12066 gange ]


Hvis man ikke ønsker at forny et stempel, som det på ovenstående billede, kan man så gøre noget andet godt.?
Sod i rillerne bør selvfølgelig fjernes, men måske også det på siderne.? , og bør man evt. forsøge at genetablere nogle tværgående ridser der, hvor de er slidt væk, og der, hvor der er foregået en smule rivning.?




Vedhæftet fil:
DB996-ventilstyr-olietyve.jpg
DB996-ventilstyr-olietyve.jpg [ 58.06 KiB | Vist 12066 gange ]


Vil man udskifte olietyve i topstykket, så får man en lang næse, for der er ingen. Der er kun bøsning hele vejen.




Vedhæftet fil:
DB996-uorg-olietyv.jpg
DB996-uorg-olietyv.jpg [ 39.94 KiB | Vist 12066 gange ]


Men i pakningssættet medfølger fire olietyve, som passer til ventilerne.
Måske er det meningen, at man skal bore en undersænkning og banke dem ned.?
Lidt vildt, synes jeg, hvis det er sådan.


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 6. jul 2014 23:24 
Offline

Tilmeldt: søn 4. aug 2013 11:04
Indlæg: 71
Geografisk sted: Tæt på Østervrå
Det er ca 40 år siden David Brown kørte med olietyve det er ikke nødvendigt
smid dem væk. Rengør stempel så kører det i igen
Mvh Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 7. jul 2014 00:13 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1342
Geografisk sted: Vesthimmerland
Henrik C skrev:
Du kan starte med at se om ventiler er utæt fyld benzin i huller og se om de er holder tæt.
Hvis de er utæt skal du have dem slebet, når man sliber ventiler, holder man
øje med med om ventil bliver skarp i kant så skal den nemmelig udskiftes.


Mange tak for dine svar.

Forestiller du dig, at ventilerne helst skal slibes for sig selv på en rundsliber eller med sugekop og pasta sammen med sædet.?


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 7. jul 2014 22:27 
Offline

Tilmeldt: søn 4. aug 2013 11:04
Indlæg: 71
Geografisk sted: Tæt på Østervrå
Du kan prøve slibe dem med sugekop og pasta, men ved de timer er
det nok ved at være tid at sende topstykke ind og få ventiler og sæder slebet
det er jo vigtigt at de er 100% tæt ved start
Mvh Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 9. jul 2014 11:56 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1342
Geografisk sted: Vesthimmerland
Vedhæftet fil:
DB996-valve-seat.JPG
DB996-valve-seat.JPG [ 558.54 KiB | Vist 12017 gange ]


Vedhæftet fil:
DB996-valve-seat2.JPG
DB996-valve-seat2.JPG [ 439.61 KiB | Vist 12017 gange ]



Jeg troede egentlig, at ventilsæderne var slebet i godset, men det ser ud til, at der er monteret ringe.
Jeg går ud fra, at de er mere hårde at slibe, så jeg må nok hellere bestille noget diamantpasta og se, hvad det fører til.
Ringene er vel næppe hårdtforkromede.?
Hvis man beslutter at forny en ventil, så kan det måske blive en lidt vanskelig vurdering på øjemål, hvornår man bør ophøre med at slibe sædet sammen med den gamle ventil, og i stedet bruge den nye.?


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 15. jul 2014 08:29 
Offline

Tilmeldt: ons 22. sep 2010 22:45
Indlæg: 35
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Hej Jakob

Der er mål for hvor langt ventiler må ligge ned i ventilsæde, hvis de er slebet for meget får du mindre kompression og dermed dårligere start
jeg har set motore der er hovedrep. men har dårlig start når det er koldt, der har man slebet ventiler og sæder uden at kontrolere mål

mvh
Poul Larsen


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 19. jul 2014 01:21 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1342
Geografisk sted: Vesthimmerland
Det ser ud til, at ventilerne har taget mere skade end ventilsæderne.

Vedhæftet fil:
DB996-indsugningsventil.JPG
DB996-indsugningsventil.JPG [ 64.81 KiB | Vist 11953 gange ]


Vedhæftet fil:
DB996-udstodningsventil.JPG
DB996-udstodningsventil.JPG [ 92.06 KiB | Vist 11953 gange ]



Hvordan fusker vi så det problem.?
Vi sliber med en omgang diamantpasta og siger, at det må være godt.
Eller vi anvender nye ventiler og sliber dem sammen med sæderne, indtil de passer.
Eller måske hælder jeg mest til, at vi maskinsliber de gamle ventiler og bruger dem til en let skrubslibning med pasta, så de nye ventiler skal pastaslibes så lidt som muligt.
Eller hvad kan man anbefale.?


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 19. jul 2014 19:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man 15. okt 2007 21:31
Indlæg: 1301
Geografisk sted: Bevtoft - Sønderjylland
Det er godtnok de mest slidte ventiler jeg har set længe.....

Jeg ville prøve at slibe dem til der er bund i sliddet, og hvis det så betyder at de ikke længere dur, så må det være det.
Du bliver alligevel ked af det hvis den ikke kommer til at køre ordentlig bagefter.

Det er længe siden jeg har købt en ventil, men jeg husker ikke ventiler som ret dyre. Ihvertfald ikke i forhold til det bøvl det kan gi med kompressionsbøvl bagefter.

Jeg ville rede hvad redes kan, og ellers udskifte til nyt.

_________________
Livet er for kort, til alt andet end Ford

61èr Fordson Dexta bensiner

Gumme


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 20. jul 2014 10:49 
Offline

Tilmeldt: ons 22. sep 2010 22:45
Indlæg: 35
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Jeg vil slibe indsugningsventiler og se om de holder mål, udstødning vil jeg købe ny de kan helt sikkert ikke holde mål efter en slibning,
ventilsæder skal rettes af med fræseværktøj trædeflade ser bred ud på billedet, den skal være ca. 1 mm. Det vil give det bedste resultat

mvh
Poul Larsen


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 20. jul 2014 20:58 
Offline

Tilmeldt: søn 4. aug 2013 11:04
Indlæg: 71
Geografisk sted: Tæt på Østervrå
Jeg synes du skal aflevere topstykke til et firma der laver topstykker,
så får du et topstykke tilbage der er 100 % i orden.
1 udstødningsventil koster ca 100 kr + moms
Det skal gøres ordenligt nu den er adskildt. :evil:
Mvh Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 23. jul 2014 18:46 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1342
Geografisk sted: Vesthimmerland
Er der ingen bud på, om topstykket allerede har været renoveret, og om ringene kan være hårdtforkromede.?




Honingen er overstået, og vi gjorde det, som vi har lært det ef en, der har lært det og fortalt det videre:

viewtopic.php?f=15&t=4749&hilit=hone&start=25#p25897
samsøbukh skrev:
Den honing, jeg har foretaget af cylindrene, er udelukkende for, at de ikke er helt blanke. Honingssporene fastholder olien og giver en bedre smøring end en blank overflade. Jeg har ikke gjort noget for at fjerne den smule slidkant der er, men den træder tydeligt frem efter honingen. Vinkelen på honingssporene, har jeg lært, skal være 30 grader i forhold til vandret og så sporene krydser hinanden. Honingen kan evt. udføres med groft smergellærred (hvis man har tålmodighed til det). Der er sikkert nogen der er mere ekspert end mig på dette område, der ville gøre det anderledes. Men det er sådan jeg har lært og derfor gjort.




Vi brugte meget dieselolie, som vi pladrede ned øverst i boringen imens honeværktøjet kørte.
Øverst kunne vi se slidringe der, hvor hver stempelring havde toppet, og det var lidt svært at slibe mat, så der brugte vi hånd smergellærred.
Havde vi været proffe, så havde vi måske anvendt en magnetsøjleboremaskine. Men vi måtte nøjes med en 18V kabelfri boremaskine, som vi forsynede med ca. 5V for at få et passende lavt omdrejningstal.
Vi brugte også lidt tid på at montere et stort fast stop, så vi var sikre på, at vi ikke ved et uheld kom til at jage honeværktøjet ned i krumtappens afdækning.

Vedhæftet fil:
Honevkt.jpg
Honevkt.jpg [ 113.94 KiB | Vist 11894 gange ]








Poul Larsen

Tak for info. :)
Jeg tænkte ellers, at den trædeflade så ud til at være meget smal i forhold til ventilens.

Jeg kan ikke finde de dybdemål, som du beskriver. Har du dem.?
Min bog viser også kun sædevinkel for DB990, og jeg ved ikke om min DB996'er har samme vinkel. Jeg må så om ikke andet kun rette op efter ventilen, men der ikke meget at gå efter.


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 26. jul 2014 10:54 
Offline

Tilmeldt: ons 22. sep 2010 22:45
Indlæg: 35
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Hej Jakob

Jeg har ikke data på topstykke de plejer at stå i rep. manual, hvis du ikke kan finde data kan du få et tilbud fra et
motorrenoveringsfirma hvad det vil koste med rep. så måler de topstykke for dig

mvh
Poul Larsen


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 1. aug 2014 13:26 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1342
Geografisk sted: Vesthimmerland
Poul Larsen


Kan det tænkes, at der i stedet kun findes et maximumsmål, og så må man selv regne ud, at ethvert mål derunder ikke vil give optimal kompression.?


Der står ikke noget i min DB996 instruktions- eller værkstedsbog, men dette udpluk ( med tak til traktorbogen.dk ) fra DB 1190-1690T VÆRKSTEDSBOG kan godt tyde lidt på det:

Vedhæftet fil:
DB996-topstykke-ventilfremspring.jpg
DB996-topstykke-ventilfremspring.jpg [ 23.77 KiB | Vist 11828 gange ]


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 2. aug 2014 11:13 
Offline

Tilmeldt: ons 22. sep 2010 22:45
Indlæg: 35
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Hej Jakob

Hvis der ikke findes andre mål må du forsøge at komme så tæt på som mulig og de 4 cylindre har ens mål det giver rolig motorgang

mvh
Poul Larsen


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 7. feb 2015 17:11 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1342
Geografisk sted: Vesthimmerland
Projektet gik lidt i stå, men nu blev de nye ventiler da omsider monteret. :)

Det er lidt af et dilemma, når man skal slibe ventilerne for at få dem tætte, så kompressionen bevares, men man samtidigt ikke må slibe ventilerne, fordi det vil undersænke dem, så der bliver mindre kompression.
Man kommer nemt til at spørge sig selv om, hvornår en ventil mon egentlig er tilstrækkelig tæt.?

Hvis man fylder porten med en søjle dieselolie, og der ikke kan spores fugt omkring ventilen efter nogle minutter, så vil jeg sige, at den er tæt.
Hvis der går flere timer, før der samles fugt og evt saft nok til en lille dråbe, er det så ok at lade den passere, eller skal man så hellere slibe noget mere.?
Når der ellers ikke er fundet slidspor i sædet, så er jeg nok tilbøjelig til at mene, at det er ok. Motoren vil selv sørge for den sidste tæthed, når olien eksploderer i brændkammeret og trykker med stor kraft på ventilhovedet.
Er det mon for optimistisk.?

Man kan købe ventiler med overmål på skaftet beregnet til renovering.
Jeg ville egentlig hellere have haft overmål på hovedhøjden, så jeg kunne have tilpasset højden til sidst ved at planslibe toppen af ventilerne.


Jeg målte først alle gamle ventiler, derefter de nye, og så sleb jeg alle nye i sædet med fin caborundumpasta, indtil jeg kunne se et mat bælte på alle ventiler, som svarede til den fulde bredde af sædet i topstykket.
Derefter målte jeg igen og testede for tæthed.
Utæthed blev bekæmpet ved at dreje ventilen lidt til en ny position, og hjalp det ikke, så måtte der slibes lidt mere.



Måltagning foregik med digital skydelære. En vinkelret klods er anbragt ovenpå ventilhovedet til at hjælpe med at styre læren.


Vedhæftet fil:
ventilhovedmaling.jpg
ventilhovedmaling.jpg [ 79.27 KiB | Vist 10739 gange ]




Vedhæftet fil:
ventilmaleskema.jpg
ventilmaleskema.jpg [ 127.64 KiB | Vist 10739 gange ]


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 7. feb 2015 17:15 
Offline

Tilmeldt: søn 9. nov 2008 21:29
Indlæg: 1209
Geografisk sted: djursland
Prøv din tæthedsprøve med sprit, så er du sikker.
Er den ikke tæt på den måde er den heller ikke tæt når du starter motoren.

_________________
Med venlig hilsen Henrik J


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 7. feb 2015 20:17 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1342
Geografisk sted: Vesthimmerland
henrik j skrev:
Prøv din tæthedsprøve med sprit, så er du sikker.
Er den ikke tæt på den måde er den heller ikke tæt når du starter motoren.


Hvordan tester man, om ventilerne er helt tætte på en startet motor.?


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 7. feb 2015 22:53 
Offline

Tilmeldt: søn 9. nov 2008 21:29
Indlæg: 1209
Geografisk sted: djursland
Det er ikke sådan ligetil.

Du kan kompressionsteste og lækageteste motoren, men det er ikke når den er igang.

Den med spritten, den virker.

_________________
Med venlig hilsen Henrik J


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 15. feb 2015 19:14 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1342
Geografisk sted: Vesthimmerland
Vi samlede motoren færdig i fredags, og den går fint. :)

Hvor meget det har hjulpet på start i koldt vejr, kan jeg ikke sige endnu, men det er desværre nok begrænset.
Den ryger også stadig lidt rigeligt.
Måske burde jeg omdøbe trådoverskriften til "Lettere motorrenovering findes ikke" , og så kan man tolke det, som man vil. :wink:


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 15. feb 2015 22:25 
Offline

Tilmeldt: ons 28. dec 2005 21:45
Indlæg: 1049
Geografisk sted: sydsjælland
Hvis en DB har været hoved rep i motor skal den ud og trække plov før den holder op med at ryge og bruge olie har den fået nye stempler eller er det en husmands rep den har fået


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 18. feb 2015 23:45 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1342
Geografisk sted: Vesthimmerland
Stempler renset, nye ringe, nye bundplejllejer og nye ventiler slebet til.

Vedhæftet fil:
ventil-topstk.jpg
ventil-topstk.jpg [ 122.48 KiB | Vist 10519 gange ]



Men ikke nye dyser. Måske det bør være det næste.?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team