Dato og tid er søn 20. sep 2020 00:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked

Geografisk sted: Samsø - Medlem nr. 3807 i DVTK
Jeg er i gang med at reparere bremser på min DB995. I den forbindelse skal jeg have skiftet et par pakdåser. Derfor er jeg blevet nødt til at fremstille et par hjælpeværktøjer. Det ene til at afmontere bremsetromler. Det andet til at afmontere et dæksel hvori der sidder en pakdåse. I dækslet er der 2 gevindhuller 1/4" BSF (Whitworth fingevind). Se her: viewtopic.php?f=1&t=4296

Langt de fleste David Brown-modeller med tromlebremse er samlet på samme måde. Se bl.a. Jakobs DB996: http://www.dvtk.dk/phpbb2/viewtopic.php?f=25&t=3329

Det sidstnævnte hjælpeværktøj er der billede af herunder. Jeg har ikke afmonteret dækslet endnu, da jeg først får nye pakdåser engang i næste uge. Og så skal jeg lige have tappet lidt olie af gearkassen også.

Vedhæftede filer:
DSC00343[1].JPG
DSC00343[1].JPG [ 728.56 KiB | Vist 6920 gange ]

http://samsolandbrugsmuseum.dk

Bukh, David Brown, Belarus, Ferguson/Massey Ferguson, Ford/Fordson og en masse andet (Dronningborg, Krupp, McCormick, New Holland, Fraugde, Langeskov, Skjold, Fiona, JF, Gyro, Solus m.fl.)

Geografisk sted: Vesthimmerland
samsøbukh

Mange tak for din behandling af emnet. Det er super godt og relevant. :)

Det er også godt, at du har gjort opmærksom på boltproblemet og løst det:
http://www.dvtk.dk/phpbb2/viewtopic.php?p=22761#p22761
Ville det være en nærliggende mulighed at skære nyt gevind, hvis du ikke kunne skaffe boltene.?

Skal vi også se et billede af din bremsetromleaftrækker i funktion.?
Vil du også skifte pakdåser i baghjulstransmissionen, eller er det kun fordi du skal reparere bremse, at bremsetromlen afmonteres.?

Du må også meget gerne fortælle, hvor du køber pakdåserne, hvad de koster, og hvorledes du præcist betegner dem for at få de rigtige.

På min DB996'er nåede jeg frem til, at pakdåsen bag bakkerne kun er i funktion, hvis der er for meget olie på traktoren, eller hvis det skråner eller skvulper. Vil du sige det samme om din 995'er.?

Senest rettet af Jakob lør 21. apr 2012 23:47, rettet i alt 2 gange.

Jakob skrev:
Du mener vist i stedet:

"Se bl.a. Jakobs DB996: http://www.dvtk.dk/phpbb2/viewtopic.php?f=25&t=3329 "

Ja, det gør jeg - tak :-) Det er hermed rettet.

Der kommer en opdatering på et tidspunkt, med de punkter du spørger efter.

Hilsen
Ivan

Bukh, David Brown, Belarus, Ferguson/Massey Ferguson, Ford/Fordson og en masse andet (Dronningborg, Krupp, McCormick, New Holland, Fraugde, Langeskov, Skjold, Fiona, JF, Gyro, Solus m.fl.)

Så blev der tid til lidt igen.

Jakob skrev:
Ville det være en nærliggende mulighed at skære nyt gevind, hvis du ikke kunne skaffe boltene.?

Ja, hvis boltene ikke kunne skaffes, var der ikke andet at gøre end at bore hullet op og skære nyt gevind.

Jakob skrev:
Vil du også skifte pakdåser i baghjulstransmissionen, eller er det kun fordi du skal reparere bremse, at bremsetromlen afmonteres.?

Det er kun for at skifte pakdåser i reduktionsgearet, at jeg afmonterer bremsetromlen.

Jakob skrev:
På min DB996'er nåede jeg frem til, at pakdåsen bag bakkerne kun er i funktion, hvis der er for meget olie på traktoren, eller hvis det skråner eller skvulper. Vil du sige det samme om din 995'er.?

Det er jeg enig i.

Bagved bremsebakkerne, skal man være opmærksom på, at der sidder 2 ens pakdåser i hver side, hvor der er fyldt fedt ind imellem (formentlig til at tage bremsestøv). Det kom så lige til at koste mig en ekstra gang forsendelse, da jeg ikke vidste det.

Bremsetromlen sad hårdt fast. Jeg måtte varme omkring navet på bremsetromlen og havde en træklods, jeg holdt mod kanten af bremsetromlen, mens der blev slået med mukkerten. Med jævne mellemrum blev aftrækkerne spændt til igen. Åget på aftrækkeren blev der også slået på.

I bremsetromlen er der 2 gevindhuller (1/2" UNC). Min aftrækker består af 2 bolte 1/2" UNC svejst sammen med 2 stykker M12 gevindstang á 60cm på dem er der et par fladskiver og M12 møtrikker. Som åg brugte jeg en hulbom til traktoren, og havde lagt et stykke pakningspapir på enden af akselen som åget kunne trykke på. Billedet af aftrækkeren i funktion må vente nogle dage til jeg kommer i gang med højre side - det var lige mørkt nok til at fotografere med mobilen.

Jeg måtte have nogle nye fjedre til bremsebakkerne også, da de var blevet slappe.

Til min bremseklargøring har jeg købt følgende hos Sparex:

4 stk. fjedre for bremsebakker best. nr. S.7873 (Orig. reservedelsnr. K63462) - pris pr. stk. eksl. moms: 18,40kr

4 stk. pakdåser (bag bremsebakker) best. nr. S.57935 (Orig. reservedelsnr. K13353) størrelse: 1 3/4" x 3 3/16" x ½" - pris pr. stk. eksl. moms: 35,80kr

2 stk. pakdåser (bagbremsetromle) best. nr. S.7855 (Orig. reservedelsnr. K623455) størrelse: 2½" x 3 1/4" x 3/8" - pris pr. stk. eksl moms: 28,40kr

Bremsebelægninger havde jeg i forvejen.

Vedhæftede filer:
Filkommentar: Bremsetromleaftrækker
DSC00345[1].JPG
DSC00345[1].JPG [ 511.6 KiB | Vist 6812 gange ]

samsøbukh

Tak, fordi du har lidt tid at kaste i det engang imellem. :)
Som supplement til bøgerne er det bare kræs for kendere, du serverer for os her.

Jeg håber, at du går videre og giver os mange flere gode billeder og tips i forbindelse med pakdåseudskiftningen i reduktionsgearet.

Hvis nogen undrer sig over aftrækkerens lange arme, så skyldes de selvfølgelig den lange aksel:
Billede fra DB996 reperation:
Billede

De to pakdåser bag bakkerne kan vist skimtes her:
Billede fra DB996 reperation:
Billede

Så kom jeg i gang med den anden side.

Jakob skrev:
Tak, fordi du har lidt tid at kaste i det engang imellem.
Som supplement til bøgerne er det bare kræs for kendere, du serverer for os her.

Selv tak. Jeg prøver lige at lave en hurtig liste over, hvad jeg gør i den anden side, nu jeg er lidt i træning.

Afmontering af reduktionsgear:
1: Traktoren flyttet, så der er god plads omkring den side, hvor jeg skal arbejde
2: Hjulene blokeret med klodser
3: Hjulbolte løsnet
4: Traktor hævet med donkraft og klodset forsvarligt op
5: Baghjul afmonteret
6: Differentialespærre låst og fastholdt
7: Bremsestang løsnet
8: Rengøring omkring af reduktionsgear udvendigt
9: Bolte, der fastholder reduktionsgear, løsnet
10: Bukke med rullebord stillet an under reduktionsgear (andre ville nok bruge en girafkran, men det har jeg ikke)
11: Reduktionsgear løsnet med koben og træklods, ved at vippe ved PTO-hus og slå med mukkert og træklods. Og kørt fra traktor vha. rullebordet.

Udskiftning af pakdåse bag bremsetromle:
1: Montere bremsetromleaftrækker og smøre gevinder på denne (se billede)
2: Spænde møtrikker til på bremsetromleaftrækker
3: Varme på navet af bremsetromle
4: Slå med en træklods og mukkert rundt på kanten af bremstromlen og på midten af aftrækker
5: Spænde møtrikker til på bremsetromleaftrækker
(punkt 4 og 5 gentages til bremsetromlen er afmonteret)
6: Rengøring og affedtning af hus og bremsetromle
7: Vippe gammel pakdåse ud med skruetrækker eller lignende
8: Montere ny pakdåse
9: Afpudse aksel, hvor bremsetromle skal monteres og bremsetromlenav indvendigt.
10 Montere bremsetromle (Jeg har forsøgt at give lidt grafit-pulver, for at lette monteringen)

Vedhæftede filer:
Filkommentar: Bremsetromleaftrækker monteret
DSC00349[1].JPG
DSC00349[1].JPG [ 621.07 KiB | Vist 6739 gange ]
Filkommentar: Gammel pakdåse afmonteret
DSC00353[1].JPG
DSC00353[1].JPG [ 640.37 KiB | Vist 6739 gange ]
Filkommentar: Ny pakdåse monteret
DSC00354[1].JPG
DSC00354[1].JPG [ 684.73 KiB | Vist 6739 gange ]

samsøbukh

Det er super. :)
Jeg troede, at man skulle adskille reduktionsgearet for at skifte pakdåsen på bremsetromlesiden, men det er åbenbart ikke nødvendigt.
Det bliver spændende at se, om det går ligeså nemt at skifte pakdåsen ved udgangsakslen på hjulsiden.

Jakob skrev:
Det bliver spændende at se, om det går ligeså nemt at skifte pakdåsen ved udgangsakslen på hjulsiden.

Ja, det var jo egentlig ikke meningen, at jeg ville skifte pakdåser i hjulsiden. Men traktoren har tilsyneladende kørt og pløjet en del, så der var meget slør i lejerne til baghjulsakselen i højre side, derfor gør jeg det alligevel.

Lejerne kan, til en vis grad, lægges sammen. Det gøres ved at spænde en hagemøtrik og fjerne nogle shims mellem selve huset til reduktionsgearet og dækslet, hvor baghjulsakselen går gennem. Det står nærmere beskrevet i reparationshåndbogen. Lejerne var ikke ødelagte på min, men det er så også sidste gang, at de kan lægges sammen, da jeg har fjernet alle shimsene.

Der går lige nogle dage, inden jeg har de pakdåser og o-ringe, der skal bruges hertil.

De originale reservedelsnumre, er forøvrigt noget, jeg har fundet her: http://partstore.caseih.com/us/parts-se ... 890-251246

Til dette reduktionsgear har jeg bestilt hos Sparex, udover det tidligere nævnte:

1 stk. pakdåse best. nr. S.50467 (Orig. reservedelsnr. K623452) størrelse: 90 x 110 x 13mm - pris pr. stk. eksl. moms: 60kr

1 stk. pakdåse best. nr. S.57936 (Orig. reservedelsnr. K15550) størrelse: 3 1/4" x 4 1/4" x 5/8" - pris pr. stk. eksl. moms: 248kr

1 stk. o-ring best. nr. S.4728 (Orig. reservedelsnr. K623595) størrelse: 1/8" x 3 3/8" - pris pr. stk. eksl. moms: 5kr

Egentlig skulle jeg bruge en o-ring mere K623537. Men den har de ikke hos Sparex, så jeg vil besøge én af de lokale, for at finde noget o-ringsnor, der passer nogenlunde.

samsøbukh skrev:
Jakob skrev:

Ja, det var jo egentlig ikke meningen, at jeg ville skifte pakdåser i hjulsiden. Men traktoren har tilsyneladende kørt og pløjet en del, så der var meget slør i lejerne til baghjulsakselen i højre side, derfor gør jeg det alligevel.

Lejerne kan, til en vis grad, lægges sammen. Det gøres ved at spænde en hagemøtrik og fjerne nogle shims mellem selve huset til reduktionsgearet og dækslet, hvor baghjulsakselen går gennem. Det står nærmere beskrevet i reparationshåndbogen. Lejerne var ikke ødelagte på min, men det er så også sidste gang, at de kan lægges sammen, da jeg har fjernet alle shimsene.

Der går lige nogle dage, inden jeg har de pakdåser og o-ringe, der skal bruges hertil.

De originale reservedelsnumre, er forøvrigt noget, jeg har fundet her: http://partstore.caseih.com/us/parts-se ... 890-251246

Til dette reduktionsgear har jeg bestilt hos Sparex, udover det tidligere nævnte:

1 stk. pakdåse best. nr. S.50467 (Orig. reservedelsnr. K623452) størrelse: 90 x 110 x 13mm - pris pr. stk. eksl. moms: 60kr

1 stk. pakdåse best. nr. S.57936 (Orig. reservedelsnr. K15550) størrelse: 3 1/4" x 4 1/4" x 5/8" - pris pr. stk. eksl. moms: 248kr

1 stk. o-ring best. nr. S.4728 (Orig. reservedelsnr. K623595) størrelse: 1/8" x 3 3/8" - pris pr. stk. eksl. moms: 5kr

Egentlig skulle jeg bruge en o-ring mere K623537. Men den har de ikke hos Sparex, så jeg vil besøge én af de lokale, for at finde noget o-ringsnor, der passer nogenlunde.

Mange tak for flere gode guldkorn. :)
Skal vi mon også se nogle billeder af mekanikken adskilt.?
Hvordan var det at have med at gøre, faldt der skiver ned i sumpen, da du trak baghjuls akslen ud.?
Er det normalt ikke nødvendigt at udskifte K910397 ?

samsøbukh

Men så længe støvet kan forhindre, at traktoren drypper, så er den jo knapt rigtigt utæt. ;)

Billede af en David Brown 996:
Vedhæftet fil:
DB996-baghjulaksel.JPG
DB996-baghjulaksel.JPG [ 116.83 KiB | Vist 6691 gange ]

Der må nok også godt komme lidt overskydende fedt ud ved baghjuls akslen.?
Når der er fedt smøring af hjullejet, tyder det så på, at oliestanden i gearhuset er så lav, at den ikke når op til udgangsakslen, og den derfor kun kan spilde olie den vej, mens den kører og aldrig, når den holder stille på vandret undelag.?

Jakob skrev:
Hvordan var det at have med at gøre, faldt der skiver ned i sumpen, da du trak baghjuls akslen ud.?

Det var nogenlunde til at skille ad. Inderringen fra det bagerste leje smuttede dog fra mig, da jeg hev akselen ud, så den måtte vaskes af. Det var lidt mere en kunst at samle reduktionsgearet igen, da man skulle have hagemøtrikken til at bide i gevindet og samtidig holde inderringen på det bagerste leje. Og plads var der ikke meget af. Jeg fandt ud af, at det var en god idé, at klodse det store tandhjul op, så hullerne ca. passede ud for hinanden, for tandhjulet var næsten umuligt at løfte med en hånd.

Når man samler reduktionsgearet skal hagemøtrikken først spændes. Derefter kan man spænde det dæksel, som baghjulsakselen går gennem (husk at sætte boltene i dækslet inden akselen er helt inde på plads, for der er ikke plads til det efter). Og så skal man huske shims, så lejet ikke bliver for stramt, men det står beskrevet i værkstedshåndbogen.

En anden ting man skal være opmærksom på, når man samler reduktionsgearet er, at når man monterer dækslet med påfyldningsproppen, så skal man lægge mærke til, om en af boltene er gennemboret. Den gennemborede bolt fungerer som udluftning og skal sidde i øverste hul. Hvis der monteres en alm. bolt istedet, risikerer man, at der kommer oliespild fra reduktionsgearet. under kørsel.

Jakob skrev:
Er det normalt ikke nødvendigt at udskifte K910397 ?

Det er blot en støvskærm, så det er vel kun, hvis den er rustet væk, at den skal skiftes.

Nu er traktoren blevet køreklar igen. Det blev ikke til så mange billeder, mens reduktionsgearet var adskildt.

Det der har givet mig størst problemer var at få bremsetromlerne af og montere dem igen. Ellers har der ikke været det store.

Nu skal olien i gearkassen så skiftes som det næste og filteret til hydraulikken. Jeg har et filter på lager fra et restlager fra en tidligere forhandler herovre, så håber jeg, det passer til min. Fra samme restlager har jeg brugt en stoplyskontakt i forbindelse med bremsereparationen. Jeg har netop fundet ud af, at den kun kan købes som original reservedel til 299,- eksl. moms :shock:

Vedhæftede filer:
Filkommentar: Reduktionsgearet, når dækslet med oliepåfyldningsproppen er afmonteret. Der er ikke meget plads ved møtrikken.
DSC00362.JPG
DSC00362.JPG [ 564.19 KiB | Vist 6657 gange ]
Filkommentar: Shims til justering af lejet
DSC00360.JPG
DSC00360.JPG [ 628.09 KiB | Vist 6657 gange ]
Filkommentar: Den gennemborede bolt
DSC00359.JPG
DSC00359.JPG [ 645.03 KiB | Vist 6657 gange ]

samsøbukh skrev:
Det blev ikke til så mange billeder, mens reduktionsgearet var adskildt.

Så må du nok hellere gøre det om igen og få din far til at tage billeder, så vi kan få det hele at se. ;)
For min skyld skal du bestemt heller ikke holde dig tilbage med nye billedtråde om hydraulikfilterskift, bremsekontakt osv.

Efter min bog ser det ud til, at det også fordrer en aftrækker at demontere udgangsakslen fra slutdrevet. Kunne du gøre det uden.?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]