Dato og tid er tirs 7. jul 2020 18:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: fre 22. nov 2013 14:41 
Offline

Tilmeldt: fre 22. nov 2013 14:34
Indlæg: 3
Jeg skal skifte kobling i min 35 benzin, kan nogen komme med en køreplan for den operation. Jeg regner med at kunne købe delene hos Michael Føns, men bliver for eksempel mødt med et spørgsmål om det er en enkelt eller en dobbelt kobling - hvordan finder jeg ud af det ?
Hvis nogen skulle blive nervøse, så kan jeg berolige - det er ike mig selv der skal skifte den jeg har fundet en god mekaniker :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 22. nov 2013 15:28 
Offline

Tilmeldt: tirs 29. mar 2011 10:30
Indlæg: 103
Geografisk sted: Lyderslev, Stevns
Hej Thor,

Kig i dette dokument http://dvtk.dk/phpbb2/download/file.php?id=1690, der står hvordan du finder ud af det ud fra stelnummeret.

Mvh Jens

_________________
Jens Givskov
Lyderslev
MF 135 Diesel, 1965, stelno 13348
MF 35, 1963, stelno SHMY 310826
Tidligere:
Ferguson TEA-20, ombygget til 12V, 1950, stelno 151226
Ferguson FE 35, 1957, stelno SGF 23361
MF 35, 1962, stelno SHM 287299


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 22. nov 2013 18:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man 15. okt 2007 21:31
Indlæg: 1312
Geografisk sted: Bevtoft - Sønderjylland
Ved dobbelt kobling, så kan du træde pedalen ca halvejs ned, og så stopper traktoren, medens PTO'en stadig kører rundt. Træder du koblingen helt ned, stopper PTO'en også.

Det kan være svært at se forskel på enkelt eller dobbelt koblings traktor, men jeg mener selv at en dobbelt traktor, hvor koblingsmekanismen er justeret korrekt, da er koblings pedalen noget højere oppe, når den bare står.

Jeg mener også at det er ret tydeligt at mærke når man kobler helt ud. Der er lige som to koblingspunkter inden pedalen går i bund.

Med hensyn til skift, så er det bare at gå igang. Den skal skilles ad på midten. Det gøres sikrest på et jævnt hårdt underlag (betongulv) Bagende støttes ordentlig af, så den ikke kan vippe omkring bagakslen når motordelen køres frem.

Forenden kigles ved forakslen i begge sider så motordelen ikke kan vippe sideværs, og understøttes med en værkstedsdonkraft med hjul under, på bagerste del af bundkaret.

Så skiller du bare styrestænger og hvad der ellers er ivejen, og alle bolte hele vejen rundt ved koblingshuset, og vupdi, så kan forenden som regel køres frem og koblingen skiftes.

Det er en, på sådan en traktor, halvstor opperation, og mit råd skal være.... skift alt derinde som er næsten slidt op. Det er bare så p**** iriterende hvis den begynder at dryppe olie lige bagefter, eller udrykkerlejet begynder at larme, eller ........ andre har sikkert andre erfaringer.

Go' arbejdslyst :-)

_________________
Livet er for kort, til alt andet end Ford

61èr Fordson Dexta bensiner

Gumme


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 4. dec 2013 21:14 
Offline

Tilmeldt: fre 22. nov 2013 14:34
Indlæg: 3
Hej Gumme
Tak for dit svar, som ikke indeholder meget jeg ikke vidste - jo måske "livet er for kort til andet end Ford" :D Michael Føns - ham med reservedelene skriver bare at jeg skal skille den ad inden jeg bestiller de rigtige reservedele ! Problem 1: hvem afgør hvad der er de rigtige dele og om det er enkelt eller dobbelt kobling - jeg mener alle mf 35 har den dobbelte funktion i koblingen ifht. pto ?
Problem 2: den kommer til at stå og optage det faste gulv på mekanikerværkstedet i flere dage inden vi får fremskaffet de rigtige stumper.
Mvh Thor


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 4. dec 2013 21:15 
Offline

Tilmeldt: fre 22. nov 2013 14:34
Indlæg: 3
Hej Jens
Tak for dit indlæg jeg kigger på det.
Og fra en gammel stevnsbo fra Lille Heddinge Mølle - hyggeligt at høre fra Lyderslev :-)
Dbh Thor


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 5. dec 2013 23:24 
Offline

Tilmeldt: man 19. okt 2009 22:34
Indlæg: 120
Geografisk sted: 9380 Vestbjerg
NEJ ikke alle MF35 har dobbelt funktion i koblingen. Dem med enkelt kobling virker stort set på samme måde som på den lille grå.
Find nu typebetegnelsen (de 3 eller 4 bogstaver der står foran stelnummeret), og så se i dokumentet der bliver henvist til ovenfor.

_________________
JD710, TEA20, MF35, MF35X, MF35XL, MF65


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 17. dec 2015 18:47 
Offline

Tilmeldt: ons 25. feb 2009 15:57
Indlæg: 49
Geografisk sted: Jels, 6630 Rødding
Er der nogen af jer der har billed eller tegning til vogn/skinner mm til når man skiller traktor ad for koblingskift??


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 20. dec 2015 20:54 
Offline

Tilmeldt: man 19. okt 2009 22:34
Indlæg: 120
Geografisk sted: 9380 Vestbjerg
Jeg har flere gange gjort sådan:
2 paller under bagtøjet, klods op med bræddestumper til drivlinien står vandret.
2 paller under motoren, klods op med bræddestumper.
Pallevogn under motoren, og træk motoren væk.

_________________
JD710, TEA20, MF35, MF35X, MF35XL, MF65


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 21. dec 2015 04:33 
Offline

Tilmeldt: lør 25. dec 2010 10:38
Indlæg: 1351
Geografisk sted: Vesthimmerland
Nic

Jeg har aldrig prøvet at dele en traktor på midten, så jeg forstår godt spørgsmålet.
Men jeg ville nok også vælge paller og pallevogne og gøre noget alvorligt ved fortøjet.

Her nogle videoer om koblingsskift, dog ikke MF35, men de er måske alligevel værd at kigge på:

https://www.youtube.com/watch?v=ovSkXItB3JE

https://www.youtube.com/watch?v=n07G8LljVys

https://www.youtube.com/watch?v=VMXXzSKUZkM


Billede af MF135 bagpart på donkraft og buk:
http://forums.yesterdaystractors.com/viewtopic.php?p=3672717&sid=4c197acaa3d3de512e08b1505f557af1#3672717


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 22. dec 2015 19:31 
Offline

Tilmeldt: man 19. okt 2009 22:34
Indlæg: 120
Geografisk sted: 9380 Vestbjerg
Det ser noget drabeligt ud, da de skubber traktoren sammen igen, tænk hvis donkraften under gearkassen vælter.....
Jeg har også prøvet det med kiler i forakslen. Det lyder så nemt, men på 35'eren er der så mange runde kanter, at det svært at holde kilerne på plads, og forakslen vil vælte forover, når sporstængerne afmonteres.
Derfor bruger jeg nu paller. Det er heller ikke uden problemer, man skal bruge mange tynde træstykker eller fladjern for at line motoren op, men jeg synes det er værd, paller kan bare ikke vælte.
Jeg har praktiseret at skubbe den sammen igen alene, men det går bedst, hvis der er en til at skubbe sammen, og en anden til at dreje lidt rundt på akslerne, når splejnerne skal gå i indgreb.

_________________
JD710, TEA20, MF35, MF35X, MF35XL, MF65


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 27. dec 2015 12:57 
Offline

Tilmeldt: ons 26. aug 2009 20:19
Indlæg: 57
Hej.
Mon du har fået lavet koblingen ??
Hvis du har dobbeltkobling på traktoren skal stelnummeret hedde noget med "M" foran stelnummeret. Muligvis "shm" eller "sgm" fåran nummeret.


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 29. dec 2015 01:08 
Offline

Tilmeldt: tors 5. jun 2014 23:29
Indlæg: 66
Geografisk sted: Døjringe 4180 sorø
jeg købte 6 meter T jern delte det i 2 stk af 3 meter
og svejste nogle stykker flad jern på tvers
så der er ca 35 cm mellem T jernet
så lavede jeg 2 platforme af noget dørkplade med flad jern
på højkandt på under siden monterede 4 stål ruller fra portskinner ( dem man brugte førhen)
på hver platform og ovenpå 1 stk toyota dunkraft med spindel
for de synker ikke mens de er belastet
jeg lavede 2 platforme så kan man rulle begge ender fra henanden
jeg kan godt ta nogle fotos hvis der er nogle der vil se hvordan den er lavet
Flemming


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 29. dec 2015 10:42 
Offline

Tilmeldt: ons 15. okt 2008 18:05
Indlæg: 36
Geografisk sted: Blenstrup - Nordjylland
Du må godt prøve at tage nogle billeder af det, Flemming

Det er altid rart med noget inspiration til værkstedet.

_________________
Christoffer Skov Olsen


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 29. dec 2015 16:08 
Offline

Tilmeldt: tors 5. jun 2014 23:29
Indlæg: 66
Geografisk sted: Døjringe 4180 sorø
hej igen
her er nogle fotos som lovet


Vedhæftede filer:
2015-12-29 15.00.24.jpg
2015-12-29 15.00.24.jpg [ 168 KiB | Vist 6530 gange ]
2015-12-29 14.58.41.jpg
2015-12-29 14.58.41.jpg [ 152 KiB | Vist 6530 gange ]
2015-12-29 14.59.47.jpg
2015-12-29 14.59.47.jpg [ 164 KiB | Vist 6530 gange ]
Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 29. dec 2015 16:15 
Offline

Tilmeldt: tors 5. jun 2014 23:29
Indlæg: 66
Geografisk sted: Døjringe 4180 sorø
og lige et til
jeg lavede rullebanen med 2 dunkrafte fordi
jeg skulle montere krybegear på majoren
for så kunne jeg skuppe begge ender fra henanden
så var der plads mellem enderne til at køre geret ind med palle løfteren og løfte det op
med truck
og er man alene om det når den skal samles igen og strålerne
ikke passer skupper man bare hele traktoren på en gang så glider den nemt sammen


Vedhæftede filer:
2015-12-29 14.57.39.jpg
2015-12-29 14.57.39.jpg [ 180 KiB | Vist 6527 gange ]
Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 29. dec 2015 22:22 
Offline

Tilmeldt: ons 15. okt 2008 18:05
Indlæg: 36
Geografisk sted: Blenstrup - Nordjylland
Tak for billederne, de er lige blevet gemt til inspiration, når der skal laves sådan en i fremtiden.

_________________
Christoffer Skov Olsen


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 31. dec 2015 00:13 
Offline

Tilmeldt: man 19. okt 2009 22:34
Indlæg: 120
Geografisk sted: 9380 Vestbjerg
Flot model. Der er blevet lagt noget arbejde, men det er helt sikkert en god løsning.
Og rigtig god til en major og andre traktore hvor forakslen kun kan vippe om een akse.
Hvis den skulle bruges til en 35'er eller dexta, ville jeg lave den ene platform længere, og sætte 2 donkrafte på, så der kan løftes både under bundkaret OG under foraksel-bæringen. På grund af den bøjede foraksel, er det svært at bruge forhjulene som buk.

_________________
JD710, TEA20, MF35, MF35X, MF35XL, MF65


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 31. dec 2015 12:51 
Offline

Tilmeldt: ons 15. okt 2008 18:05
Indlæg: 36
Geografisk sted: Blenstrup - Nordjylland
Her i filmene kan man også se en måde at gøre det:

https://youtu.be/9lzkBfz3Cnc

https://youtu.be/tZ7ag21XivI

_________________
Christoffer Skov Olsen


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team