Dato og tid er ons 28. okt 2020 08:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ] 
Forfatter besked

Geografisk sted: Vesthimmerland
Hej forum bruger

Jeg vil gerne bede om dit ja til, at jeg frit må kopiere og fremvise de billeder og indlæg, som du har indsat i dette forum.

Hvorfor vil han nu dét, tænker du måske.

Men idéen er for så vidt meget simpel:

"Jo flere, der ser gode indlæg fra forum, jo flere vil strømme til forum."

"Jo flere, der ser en klub, som samarbejder godt med et forum, jo flere vil søge ind i klubben."

Og jo flere steder et indlæg er kopieret til, jo større er chancen for, at det gør gavn og bliver en del af den danske traktorhistorie.

En god vekselvirkning bør være i alles interesse. Med et fint ord hedder det vist "god synergi".

Ja, det er meget godt, men hvad betyder det i praksis.?

Lad mig give et konkret eksempel:

En veteranklub ønsker at udbygge deres hjemmeside med værkstedstips til medlemmerne.
En forberedelse til dette kan f.eks. være, at de bygger en side som denne:
http://svtk.dk/TraktorTips/David_Brown/DB996_Bremser/

Ja, det har de allerede gjort.!

Og de vil gerne bygge flere sider og bruge alle mulige citater og billeder fra forum for at gøre det bedre.

Men de vil helst ikke genere nogen med det, og derfor er det vigtigt, at du giver dit "ja".

På forhånd tak. :-)

Senest rettet af Jakob søn 31. jan 2016 22:22, rettet i alt 1 gang.

Og husker du eller ser du nogle tråde eller indlæg, som måske vil være gode til projektet, så kom meget gerne med links til dem. Billede

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuglebjerg Sydvestsjælland
ja jeg ser ingen problmer i at linke til indlæg herfra :-)

Hellere ægte storhedsvanvid end falsk beskedenhed.. (Erik Clausen)

kroman skrev:
ja jeg ser ingen problmer i at linke til indlæg herfra :-)

Nej, men det er da vist også næsten det eneste, jeg ikke spørger om. ;-)

Links hertil har jeg også tidligere fået svar på, går jeg ud fra:
http://www.jenskroman.dk/phpbb2/viewtopic.php?p=29877&sid=2939ef698b25b584ade8378205905de4&sid=2939ef698b25b584ade8378205905de4#p29877
Citat:
kunne aldrig drømme om at forbyde nogen at linke.

Det drejer sig mest om kopiering af indlæg og citater herfra.

Det betyder meget at få din tilladelse, måske især til screenshots. Men jeg vil også meget gerne have den enkelte brugers tilladelse uanset, om det er juridisk nødvendigt eller ej.

Det skulle gerne være en ære at se sine gode traktorråd sendt videre ud på internettet.

Det er ikke noget jeg har lyst til at bruge tid på at knokle med, hvis brugerne ikke vil have det.

Men jeg tænker da nok, at det er lidt underligt at skrive et råd i et offentligt forum, hvis man ikke ønsker, at så mange som muligt skal få glæde af det.

Geografisk sted: 7183 Randbøl
Hej Jakob
Du må gerne bruge mine indlæg, der er ikke så mange
Venlig hilsen Kristian

Geografisk sted: Samsø - Medlem nr. 3807 i DVTK
Hej Jakob
Du må gerne bruge mine indlæg. Og du må gerne sætte link til tråden ved indholdet, så folk kan se, hvor de kan henvende sig ved yderligere spørgsmål.

http://samsolandbrugsmuseum.dk

Bukh, David Brown, Belarus, Ferguson/Massey Ferguson, Ford/Fordson og en masse andet (Dronningborg, Krupp, McCormick, New Holland, Fraugde, Langeskov, Skjold, Fiona, JF, Gyro, Solus m.fl.)

ksa skrev:
Hej Jakob
Du må gerne bruge mine indlæg, der er ikke så mange
Venlig hilsen Kristian

samsøbukh skrev:
Hej Jakob
Du må gerne bruge mine indlæg. Og du må gerne sætte link til tråden ved indholdet, så folk kan se, hvor de kan henvende sig ved yderligere spørgsmål.

Jeg siger mange tak. :-)
Der vil selvfølgelig blive angivet links til kilder.
Det er også afgørende for at opnå den gode synergi.

ksa

Har du stadig de billeder, som det mislykkedes at indsætte i denne tråd:
http://www.jenskroman.dk/phpbb2/viewtopic.php?p=21698&sid=162ca02609b334e39efd58258cc76477&sid=162ca02609b334e39efd58258cc76477#p21698

Det ser ud til, at det måske godt kan være interessant med en tråd, som viser strømfordelere til Pony.?

Generelt om billeder til forum:

Max 1200 pixels på den lange led.

På de fleste kameraer kan man indstille opløsningen, og den skal måske bare stå på e-mail (små billeder til at maile) eller noget endnu mindre.

Og når man optager billederne i denne mindre opløsning ( til forum max billedstørrelse: 1224 x 1224 pixels ), så bliver de mulige at indsætte i forum, og man kan tilmed have plads til mange flere billeder på sit kamera hukommelseskort.

Man kan bare knipse løs og gå tæt på f.eks. strømfordeleren fra flere vinkler knips knips og eksperimentere med lys knips knips osv.
Og så sætter man sig til computeren og nyder, at man har fået en masse håndterbare billeder at vælge imellem.
Er billederne stadig lidt for store og trænger til beskæring, så må man have fat i et billedprogram, som kan "beskære" og "skalere" billeder.
(Til Ubuntu bruger jeg Gimp, men jeg ved ikke, hvad der er bedst til Windows. )

Det er altså mest et spørgsmål om at få teknikken på plads, så er der store fordele ved begrænsningen på billedstørrelse.
For der er vel ingen, som vil påstå, at vi ikke kan vise detaljer med den begrænsning, vel.?

Bare kridt skoene.! :-)

Kører du fast, så skriv hvor det sker.

Hej Jakob
Jeg har billederne og skal i gang med at sætte nogle ind
men der er et nyt projekt under udvikling med min Hanomag med hensyn til dækmønstre på bagdækkene
De billeder ligger på min telefon og der er jeg helt blank og må have hjælp fra barnebarnet
Jeg åbner nok en ny tråd om det problem og fortsætter i den gamle med strømfordeleren
Tiden er mit store problem men jeg nyder også at jeg har resten af livet til det
Venlig hilsen Kristian

http://www.jenskroman.dk/phpbb2/viewtopic.php?p=30074&sid=e56fab0eb984f67b38ab9e264fe59403&sid=e56fab0eb984f67b38ab9e264fe59403#p30074
ksa skrev:
Billede

Måske et billede

Der kan man se, du kan jo godt, og det virker.!
Hvis du "bare" lærer det videre til alle de yngre forum medlemmer, som endnu har lidt svært ved det, så bliver vi super godt kørende.! :-)

Er billedet taget i svagt lys, eller ved du, hvorfor det er lidt sløret.?

Hej Jakob
Det er et billede som jeg affotograferet fra mit album fra 1950erne
Det er fra min fars Hanomag R19 årgang 1954
Det er sorthvid og ikke for godt
Jeg har fået lidt lyst til at lære lidt mere om billedbehandling så måske bliver det bedre
Kunne du og torfrost ikke "arbejde" bedre sammen
Skal jeg åbne et nyt emne med PONY strømfordelere? Eller gå videre i den gamle?
Råd udbedes fra forummet
Venlig hilsen Kristian

ksa

Når billedet er taget sådan, så forstår jeg meget bedre, og man kan da sagtens se, at mønsteret et specielt. :-)

Angående stråømfordeleren, så vil det jo nok være mest ordentligt for forum, hvis du pynter den gamle tråd? :
http://www.jenskroman.dk/phpbb2/viewtopic.php?p=22414&sid=fb8b737b6d2296ba0957416dc9ad2898&sid=fb8b737b6d2296ba0957416dc9ad2898#p22414

Måske bør du også lave noget opfølgning i denne evt. bare med et link til den første? :
http://www.jenskroman.dk/phpbb2/viewtopic.php?f=33&t=5063

Jeg forstår godt din lyst til billedbehandling. Ofte kan blot en lille beskæring gøre et billede meget bedre at kigge på. :-)

Jeg har nu bygget en side mere som eksempel.
Rart at have informationerne koncentreret på en lækker måde.
Rart at vide, at data er dobbelt sikret.
Rart at vide, at det både støtter klubben og forum.
I det hele taget ganske rart. :-)

Jeg må nok have overset nogle store hemmelige ulemper, når ingen fortæller om dem og foreløbigt kun to har givet tilladelse.? ;-)

På nedenstående link kan man se min nyeste triumf. 8)
http://svtk.dk/TraktorTips/David_Brown/DB996_Braendstofpumpe_Utaet/

Senest rettet af Jakob søn 31. jan 2016 22:25, rettet i alt 1 gang.

Vedhæftet fil:
pony-i-midten.JPG
pony-i-midten.JPG [ 322.89 KiB | Vist 8922 gange ]

Hvad tænker du, når du ser dette billede.?

Smiler du også og har svært ved at forklare hvorfor.?

ksa

Her løb samplingen lidt af med mig i Gimp billedbehandlingen, så den fik både beskæring, en mindre vellykket heling (baghjul til højre) og nedskalering.
Det er nok tydeligst at se, hvis du klikker på billedet.
Men før man kasserer et godt billede, fordi noget generer det man vil vise, så er det godt at vide lidt om, hvad man kan gøre med billedbehandling. :-)

Billedkilde:
http://svtk.dk/Galleri/060827-Aktivitetsdag_2006/index.php?&width=1440&height=900&cur_pic=45
http://svtk.dk/Galleri/060827-Aktivitetsdag_2006/P8270088~.jpg
http://svtk.dk/Galleri/060827-Aktivitetsdag_2006/P8270088.JPG

Dagens bedste fototip:

Papirflap til blitzen og suppler med en lommelygte.

Det afhænger selvfølgelig helt af forholdene, men ofte vil der være lidt mørkt, når man tager billeder dybt inde i en motor for at vise en detalje.

Og så har kameraet svært ved at indstille sig, og når billedet bliver taget, så bliver det nemt overeksponeret af hårdt lys fra blitzen.

Kender du det..?

Mit råd er for det første lommelygten, som gør det muligt at give ekstra lys til de mørkeste steder.
Og hvis man f.eks. skal fotografere et hugget stelnummer, så kan lidt skråt lommelygte lys fra en bestemt vinkel gøre det meget mere læseligt.

Et ikke alt for dyrt lommekamera er ofte det bedste til opgaven, fordi det bedre kan komme ind, hvor pladsen er trang.
Men for at kunne blødgøre lyset fra blitzen kan det være en rigtig god idé at montere en lille papirflap, som kan vippes op foran blitzen.
Det har jeg gjort, og jeg benytter den flittigt. Jeg har lavet den i englehud, men tape og et nogenlunde lystæt stykke papir kan gøre det mindst ligeså godt.
Til detalje fotos vipper jeg normalt flappen op i 45 grader før lukket, så hvis den havde været et spejl, så var blitzlyset blevet sendt op i loftet.
Bliver billedet for rødt, så havde jeg nok min finger i stedet for flappen inde foran blitzen. ;-)

Vi arbejder stadig med det på forsøgsbasis, og jeg har rettet et par links længere oppe.

Men hvis man gerne vil se, hvordan jeg mener, at en klub kan skabe god synergi med Veteranforum, så kan der findes et hint ved at klikke på nedenstående link og derefter klikke på "Traktortips" knappen ude i venstre side:

Link:
http://svtk.dk/

Billede af Traktortips menuen, som den ser ud lige nu:

Vedhæftet fil:
SVTK-traktortips-menu.jpg
SVTK-traktortips-menu.jpg [ 93.79 KiB | Vist 8873 gange ]

Billede

ksa

Her et link, som jeg især gerne vil have, at du ser og brokker dig over, hvis der står noget forkert:
http://svtk.dk/TraktorTips/Generelt_materiale/Smoerenipler_uden_sekskant/

Geografisk sted: Smorup, Haverslev, Himmerland
Hej Jakob

Du må bruge alle mine guldkorn. Husk dog at fakta tjekke før brug :)

Mvh Brian

BrianSim skrev:
Hej Jakob

Du må bruge alle mine guldkorn. Husk dog at fakta tjekke før brug :)

Mvh Brian

Mange tak, og hyggeligt at se dig i forum igen. :-)

Men der kan være mange ting, som skal gå op, når eksterne sider skal flettes godt sammen med forum.

Jeg kan sagtens nøjes med at udtrække essenser og linke. Færdigt arbejde, og så behøver jeg ingen yderligere tilladelser.

Men jeg synes nok, at det nogle gange vil være meget sjovere, og det får en større historisk værdi, hvis jeg kan medtage nogle citater.

F.eks. kunne jeg måske godt tænke mig at skrive lidt om radrensning og samarbejde. Jeg synes, at det var både sjovt og interessant, da låget gik af beholderen, og folk pludselig stod i kø for at fortælle om deres radrensnings traumer.
Og havde jeg selv vidst det på forhånd, så var det også gået bedre hos mig.

Men skal jeg have frie hænder og kopitilladelse bare til en enkelt tråd om radrensning, så mangler jeg stadig tilsagn fra ca. 10 skribenter.
Det er mange, så nu må vi se, hvad det bliver til.
Jeg vil ikke presse særlig meget på. Det skulle gerne føles som en glæde at være med, og der er som sagt også andre veje at gå.

Det behøver heller ikke være en side, som er skrevet på baggrund af noget i forum.
Jeg har f.eks. uden held spurgt om hjælp til skift af pakninger i slutdrevet på min rendegraver. Og når jeg eller min nevø skal gøre det selv, så tager jeg måske nogle billeder og laver en side, som jeg derefter linker til fra forum som svar på mit eget spørgsmål.
Det kan altså gå begge veje.

Hvis andre også har lyst til at producere html-filer med reparationsbilleder og traktortips, så giv gerne lyd om det. :-)

Hej Jakob
Det er et fint indlæg og jeg har ingen beklagelser
Venlig hilsen Kristian

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]